بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

بهره برداری از «کشت پارک» مشهد در خرداد ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۵۸۰۸۰
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
بهره برداری از «کشت پارک» مشهد در خرداد ۱۴۰۰
پس از کوه پارک، بوم پارک و رودپارک حالا مدیریت شهری با برنامه ایجاد «کشت پارک» چهارمین ضلع توسعه فضای سبز شهر مشهد را کلید زده است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پس از کوه پارک، بوم پارک و رودپارک حالا مدیریت شهری با برنامه ایجاد «کشت پارک» چهارمین ضلع توسعه فضای سبز شهر مشهد را کلید زده است؛ پروژه‌ای که به گفته مدیران شهری تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد و تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد به خبرنگار شهرآرا در این باره گفت: این بوستان با وسعت حدود ۲۳ هکتار در حاشیه بزرگ راه امام علی (ع) حدفاصل بولوار دانشجو تا سیدرضی قرار دارد. ۳ هکتار از این مجموعه به یکی از بزرگ‌ترین آب نما‌های موزیکال کشور اختصاص یافته است؛ آب نمایی که در ۲ فاز طراحی شده است و در حال احداث است.

مهدی یعقوبی با اشاره به اینکه ۲۰ هکتار از این مجموعه به بوستان تبدیل خواهد شد، افزود: همچنین در ۲ هکتار از این فضا براساس نظر مشاوران برای اولین بار در ایران اولین پارک کشاورزی شهری با عنوان «کشت پارک» ساخته می‌شود.
وی بیان کرد: قرار است در بخش کشاورزی شهری قطعات ۱۵ تا ۲۵ متری ایجاد شود تا براساس ضوابط و آیین نامه ها، این زمین‌ها در بازه‌های زمانی مشخص و با ساختار ضابطه‌مند در اختیار شهروندان قرار گیرد.


واگذاری زمین برای کشت وکار شهروندان

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان می‌توانند در این قطعات به کشت وکار و پرورش سبزی و صیفی جات مختلف بپردازند، اظهار کرد: هدف از ایجاد پروژه کشاورزی شهری، توسعه اقتصاد کشاورزی، توسعه اشتغال برای خانواده‌ها و زمینه سازی برای گسترش کشت وکار محصولات اورگانیک در شهر است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با اشاره به ایجاد ۵۰۰ قطعه کوچک برای کشاورزی شهروندان در این پروژه گفت: در حوزه کشاورزی شهری چیزی که برای آینده شهر برنامه ریزی شده است، ایجاد پارک ۶۸ هکتاری شهرک شهید رجایی است که در آن پروژه کشاورزی شهری در قطعات بزرگ‌تر و با حضور کشاورزان حرفه‌ای پیگیری خواهد شد و فضایی برای فروش محصولات ارگانیک این افراد فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: بافت اجتماعی منطقه «کشت پارک» و سکونت افراد سالمند و بازنشسته مشارکت اجتماعی مردم و حضورشان را در بوستان افزایش خواهد داد.
یعقوبی با اشاره به اینکه براساس برنامه زمان بندی بخش کشاورزی شهری به عنوان اولین فاز این پروژه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، گفت: همه فاز‌های بوستان ۲۳ هکتاری کشت پارک تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد و هزینه پیش بینی شده برای این پروژه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان است.


کشت پارک؛ اولین فضای مشارکتی توسعه کشاورزی شهری

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، در صفحه اینستاگرام خود ابعاد مختلف پروژه کشت پارک را با شهروندان در میان گذاشت و نوشت: حدود ۲ ماه قبل درباره پارک کشاورزی شهری با شما صحبت کردم و از شما خواستم تا به جای چهل بازه ۲ برای این پروژه منحصربه فرد اسم پیشنهاد بدهید. با توجه به کامنت‌های شما تصمیم گرفتیم این پروژه را «کشت پارک» نام گذاری کنیم. کشت پارک مشهد اولین فضای مشارکتی توسعه کشاورزی شهری در کل کشور است. وی ادامه داد: به زبان ساده‌تر یعنی اینکه در ضلع شمالی این پارک و در فضایی به وسعت ۲ هکتار، حدود ۵۰۰ قطعه زمین براساس دستورالعملی و در مدت زمانی مشخص، برای استفاده شهروندان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت تا بتوانند در حوزه کشاورزی فعالیت کنند.

شهردار مشهد با بیان اینکه اهدافی که از انجام این پروژه داریم، چند جانبه ست؛ افزود: این پروژه هم آموزش کشاورزی شهری به شهروندان است، هم اینکه به نوعی ترویج استفاده از محصولات کشاورزی متناسب با آب وهوای مشهد گسترش پیدا خواهد کرد. همچنین با اجرایی شدن این پروژه، مشارکت اجتماعی شهروندان هم در محیط‌های شهری پررنگ‌تر خواهد شد که به نوعی تقویت شوق زندگی در شهرمان خواهد بود.
 
در ادامه این متن آمده است: این، همه پروژه کشت پارک نیست و علاوه بر فاز کشاورزی شهری، در تلاش هستیم تا در فضایی به وسعت ۲۱ هکتار و در ۲ فاز، هم از ۲ آب نمای بزرگ بهره برداری کنیم و هم در حاشیه مسیل چهل بازه پارکی را برای استفاده همشهریان ایجاد کنیم. شهردار مشهد تأکید کرد: فکر کنم این آب نما‌ها فوق العاده جذاب و هیجان انگیز باشند که مشابه آن‌ها را در مشهد نداریم و خوشبختانه در حال آماده سازی هستند که در ۲ فاز تا بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->